Sant Cugat incorporarà a partir del 2025 una taxa de recollida i transport de residus perquè, tal com estableix la Directiva Europea 2018/851 i la Llei espanyola 7/2022, la ciutadania cobreixi directament el cost d’aquest servei. Fins ara aquest cost l’assumia l’Ajuntament.
Aquesta taxa de recollida i transport de residus no s’ha de confondre amb la taxa pel concepte de tractament de residus, que és d’àmbit metropolità i que la ciutadania ja paga a través del rebut de l’aigua. Tampoc té res a veure amb el servei de neteja viària.
L’objectiu d’aquesta normativa és incentivar el reciclatge, la reducció dels residus i la seva correcta separació. Es busca corresponsabilitzar la ciutadania per aconseguir-ho, ja que el càlcul de la taxa pot variar en funció dels residus que es generen al municipi i del cost de la seva recollida i transport.
A més, també s’inclouen un conjunt de reduccions a la quota de la taxa per incentivar la correcta gestió dels residus. Per aquest motiu, des d’un inici s’aplicarà fins a un 5% de descompte al veïnat que acrediti l’ús de les deixalleries -Ambiteca, deixalleria mòbil, resta de deixalleries metropolitanes…- per portar-hi els seus residus (per cada visita s’aplicarà un 1% de descompte, amb un màxim de 5 visites. S’ha d’acreditar mitjançant la targeta d’usuari).
Aquest sistema de reduccions s’ampliarà amb altres mesures una vegada es comenci a implantar el nou servei de recollida de residus que l’Ajuntament té previst adjudicar a finals d’aquest any.
Josep Maria Vallès, alcalde: “Apliquem aquesta taxa europea d’obligat compliment per a tots els municipis, però a Sant Cugat mantenim la voluntat per aquest mandat de no augmentar la pressió fiscal en tots els tributs de la nostra competència”.
Aquesta taxa de recollida i transport de residus no s’ha de confondre amb la taxa pel concepte de tractament de residus, que és d’àmbit metropolità i que la ciutadania ja paga a través del rebut de l’aigua. Tampoc té res a veure amb el servei de neteja viària.
Quan i com es començarà a pagar la taxa?
Tots els municipis europeus estan obligats a aplicar aquesta taxa com a màxim l’any 2025, tot i que n’hi ha alguns on ja funciona des de fa temps i d’altres on s’ha posat en marxa recentment.
A Sant Cugat es començarà a pagar al 2025. Es repercutirà a les persones propietàries de béns immobles del municipi (residencial, comercial, industrial, aparcaments…).
En el cas de Sant Cugat, l’Ajuntament ha decidit no aplicar la taxa de forma universal sinó progressiva: la quota es pagarà en funció del valor cadastral de cada immoble. Per tant, el/la ciutadà/na amb una propietat d’alt valor pagarà una quota més alta i qui tingui una propietat de menys valor, pagarà una quota menor.
En concret, s’han establert 5 trams que en el cas dels béns immobles de valor residencial són:
Tram de valor cadastral | Tarifa |
Menys de 80.500€ (15% del total d’habitatges de Sant Cugat) | 87,25€ |
De 80.500,01 a 115.000€ (20% del total d’habitatges) | 130,88€ |
De 115.000,01 a 166.000€ (30% del total d’habitatges) | 174,50€ |
De 166.000,01 a 250.000€ (20% del total d’habitatges) | 218,13€ |
Més de 250.000€ (15% del total d’habitatges) | 261,75€ |
El pagament es farà cada mes d’octubre en un únic rebut anual mitjançant l’ORGT (el primer serà, per tant, a l’octubre de l’any 2025). La ciutadania podrà, igual que la resta de taxes, demanar un pagament fraccionat.
L’Ajuntament ha calculat que en total recaptarà 7,2 milions d’euros per tal de cobrir el cost de la recollida i el transport de residus al municipi. Tal com estableix la norma europea, la taxa s’haurà d’anar ajustant en funció del cost real que suposi aquest servei.