TV SANT CUGAT

Augmenten les consultes a l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor de Sant Cugat

Més de 1.700 consultes durant tot el 2024, majoritàriament sobre conflictes amb entitats financeres, discrepàncies amb empreses de suministrament de gas i electricitat o serveis i comerç entre d’altres.

L’any 2024, l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) ha registrat un increment del 19,6% en les consultes ateses, arribant a un total de 1.705 consultes. La majoria de les atencions s’han realitzat telemàticament (39%), seguides de les atencions telefòniques (35%) i les presencials (25%).

Pel que fa a les reclamacions, l’OMIC ha gestionat 664 casos, amb un 69% de mediacions resoltes. El 55% de les resolucions han estat favorables als consumidors, mantenint el mateix percentatge que l’any anterior.

La OMIC ofereix el seu servei al mateix Ajuntament, al número 1 de la pl. de la Vila, i els tràmits es poden fer de forma telemàtica o presencialment demanant cita previa. Això si abans de  poder tramitar la reclamació, la persona consumidora ha d’haver presentat una reclamació directament a l’empresa amb qui ha tingut la relació de consum.

Consultes habituals
Els conflictes amb entitats financeres han estat el principal motiu de consulta (18’9%), a causa de l’augment d’estafes i de reclamacions de les despeses hipotecàries. També, han predominat les consultes sobre electricitat (17,6%) i gas (8,6%), en què els consumidors han reclamat discrepàncies en la facturació, serveis no contractats i incidències amb la subministradora. Altres qüestions recurrents han estat les relacionades amb l’àmbit dels serveis (17,6%), comerç (16,2%) i de telecomunicacions (10,6%).

Accions i campanyes
Durant 2024, l’OMIC ha ampliat les seves iniciatives per garantir els drets dels consumidors i, per primera vegada, ha organitzat una xerrada, en col.laboració amb els Mossos d’Esquadra, sobre seguretat i consum segur, adreçat a la gent gran, amb l’objectiu de prevenir estafes i enganys. En aquesta línia, l’OMIC també va iniciar una sèrie d’accions de sensibilització sobre consum responsable a les escoles locals; accions que es replicaran el 2025.

Un altre dels grans reptes de 2024 ha estat la gestió de suport als clients afectats pel tancament sobtat de Centro Único de Sant Cugat, dos establiments dedicats a l’estètica.

Addicionalment, com a part del servei cap a la comunitat, l’OMIC ha reforçat la seva comunicació sobre temes d’interès per a la població, com consells pel Black Friday, alertes de seguretat de productes i reclamació de les despeses hipotecàries.

Finalment, l’OMIC ha seguit creant sinergies amb altres entitats de consum mitjançant la Xarxa Local de Consum de la Diputació de Barcelona i ha participat en la 16a edició del Cercle de Comparació Intermunicipal, on han assistit 41 ens locals.

 El regidor de Comerç i servei d’atenció al consumidor, Bernat Picornell, ha valorat molt positivament l’increment d’atencions i la tasca de l’OMIC en la defensa dels drets dels consumidors: “Aquestes dades demostren que l’OMIC és un servei essencial per a la ciutadania, que cada cop més persones coneixen i utilitzen per resoldre els seus dubtes i conflictes de consum”. Picornell també ha destacat la importància de la mediació i la formació: “Continuarem treballant per millorar l’eficiència en la tramitació de les reclamacions i per ampliar les accions de sensibilització, especialment en col·laboració amb escoles i col·lectius vulnerables”.

 Millores de cara al 2025
De cara a 2025, l’objectiu de l’OMIC és reduir el temps total de tramitació dels expedients i, d’altra banda, potenciar la tasca de divulgació mitjançant xerrades conjuntes amb els Mossos i l’organització d’activitats sobre consum responsable a les escoles. Addicionalment, l’OMIC desplegarà una campanya informativa sobre normativa de disciplina de mercat en etiquetatge, full de reclamacions i preus públics, entre d’altres, per vetllar pels drets dels consumidors.

Finalment, el servei continuarà involucrant-se en les activitats de l’Agència Catalana del Consum de la Generalitat i participarà en els Cercles de comparació intermunicipal de les Oficines de Consum.

Comparteix

Sant Cugat Magazine #108

Directe TV

Enquesta

Quants anys d’empadronament a Sant Cugat s’haurien de demanar per optar a habitatge públic?

Subscripció a la revista online

Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.

També et pot interessar

Abrir chat
Scan the code
Hola 👋
¿En qué podemos ayudarte?