L’alcalde, Josep Maria Vallès, i l’artista santcugatenca, Neus Colet, han signat aquest migdia un conveni de donació desinteressada de dues obres al Fons Municipal d’Art. Es tracta de les escultures “Pneumàtic” i “Porta tancada” que són exemples del llenguatge propi de l’artista: un art que ens parla des dels objectes quotidians i que juga amb el ferro, el paper, el plom o el fil per transmetre emoció, crítica i poesia visual. “Pneumàtic” és una estructura de ferro i fusta i recobriment de plom i estany, realitzada l’any 1991, de l’artista Neus Colet, de Mides 60 x 60 x 40 cm, valorada en 800,00 €, valoració que aporta la propietària de l’obra. Per la seva part, “Porta tancada” es tracta d’un estructura de ferro i metacrilat, paper, fil i cadenat, realitzada l’any 2002, valorada en 1.500 €.
Josep Maria Vallès, alcalde: “En nom de Sant Cugat, vull expressar el meu agraïment a Neus Colet, per la seva donació. Amb aquesta, Sant Cugat incorpora al seu patrimoni una part de l’ànima d’una artista amb projecció internacional i arrels profundes a la nostra ciutat. És un gest de generositat i compromís amb l’art i la cultura de la nostra ciutat.”
Neus Colet
Neus Colet, nascuda a Barcelona (1963), va realitzar els estudis a la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona on es va especialitzar en tècniques d’escultura i, posteriorment, en gravats, a l’Escola d’Arts i Oficis de la Diputació de Barcelona.
És gravadora i escultora, tècniques que treballa de manera individualitzada o juxtaposada. La seva obra és una recreació dels objectes quotidians als quals aporta caràcter lúdic, irònic i evocador. Politges, engranatges, cotxes, rodes…, són alguns dels elements reincidents a les seves obres, que a més d’evocadors, també aporten moviment i dinamisme.
Entre els materials usats per aquesta escultora destaca el ferro, material en si mateix dur i fred, però que ella treballa amb mestratge, imprimint-li calidesa i proximitat i aconseguint textures i efectes diferents. De vegades treballa el ferro amb el gravat, augmentant el discurs de les seves obres escultòriques.
Nombroses exposicions nacionals i també a nivell europeu -Itàlia, França, Àustria, Holanda, Alemanya, entre altres- avalen aquesta artista i la seva consolidada trajectòria.
Premiada a la I Biennal d’Escultura Valldoreix dels Somnis, amb l’obra “Davallada” ferro 142 cm alçada x 20 cm de diàmetre. Pel diàleg que estableix entre els procediments plàstics dels tres elements escultòrics i el nostre entorn tecnològic.
La seva obra ha estat objecte de diversos projectes com:
- 1919: Les classes de P4 de l’escola Gerbert d’Orlach van treballar un projecte estudiant la vida i obra de la Neus Colet.
- Setembre 2020: Una selecció de 30 anys d’escultura de Neus Colet, durant dos mesos a la Canals Galeria d’Art. L’artista santcugatenca fa un recull de la seva trajectòria en una exposició marcada per la pandèmia que es podia visitar també telemàticament, per arribar també a aquelles persones que no es podien desplaçar.
- Octubre 2022: Neus Colet ret homenatge al poeta amb l’exposició ‘Gabriel Ferrater entre papers’. L’artista contemporània recrea 13 poemes de Ferrater en obres sobre paper fet a mà.
- Desembre de 2024: L’exposició “Escultura i Gravat, 1990 – 2020” de Neus Colet, que s’inaugurarà l’1 de desembre de 2024 a la Canals Galeria d’Art, ofereix una visió completa de la seva trajectòria artística durant tres dècades.
- Gener de 2025: visita comentada de la seva obra, tant de gravat com d’escultura, adaptada a les necessitats del públic sènior al qual va adreçada.
Àmplia trajectòria
EXPOSICIONS INDIVIDUALS
- 2012 Finestres, Canals Galeria d’Art, Sant Cugat del Vallès, Barcelona
- 2010 Objectes capturats, Galeria Antoni Pinyol, Reus, Tarragona
- 2008 Del ferro al paper, Canals galeria d’Art, Sant Cugat del Vallès, Barcelona
- 2007 Cartó, Barcelona 2006 Galeria Antoni Pinyol, Reus, Tarragona – Centre de Cultura Contemporània de Pardinyes, Lleida
- 2005 Llibres mecànics, Casa de Cultura, Sant Cugat del Vallès – Gravats i escultures,
- Fundació Rodríguez Amat, Garrigoles, Girona
- 2003 Museu Abelló, Mollet del Vallès, Barcelona
- 2002 Canals Galeria d’Art, Sant Cugat del Vallès, Barcelona
- 2001 Galeria d’Art Contemporani Maria Villalba, Barcelona
- 1999 Canals Galeria d’Art, Sant Cugat del Vallès, Barcelona
- 1996 Instalació Circuito, Galería Lourdes Jáuregui, Saragossa
- 1995 Instalació Circuit, Dada Espai d’Art, Granollers, Barcelona
- 1993 Exposició Monogràfica de la Tercera Biennal, Centre Cultural de la Fundació “La Caixa”, Granollers, Barcelona
- 1992 Escultures i dibuixos, Galeria Trànsit, Barcelona
- Exposició Monogràfica de la Tercera Biennal, Sala d’Exposicions de la Fundació “La Caixa”, Reus, Tarragona
- 1991 Exposició Monogràfica, de la Tercera Biennal, Centre Cultural de la Fundació “La Caixa, Granollers, Barcelona
- 1990 Caixes i estructures, Centre Cultural de la Caixa de Terrassa, Terrassa, Barcelona
- 1989 Escultures, Galeria Tertre, Mataró, Barceloena
- 1988 Fons d’Art 491, Barcelona
Darreres EXPOSICIONS COL·LECTIVES
- 2012 Calderiana: exposició de llibres d’artista en homenatge a Pere Calders Centre d’art el Marçó vell, Centelles, Barcelona
- Empremtes de dones. Gravadores de Catalunya i Argentina. Auditori de Montcada i Reixac, Barcelona
L’Ajuntament vetllarà per la incorporació ordenada i transparent de les dues obres de Nues Colet a l’inventari patrimonial, i per garantir la seva preservació i difusió en benefici de la ciutadania. Aquestes obres formaran part del nostre present i del nostre futur col·lectiu.